Wanhaa ja valkoista elämää keskellä kaupunkia!

Wanhaa ja valkoista elämää keskellä kaupunkia!

tiistai 28. helmikuuta 2012

Kansalliseepoksemme



Kalevalaa pidetään Suomen kansalliseepoksena. 
Minä olen saanut tämän oman wanhan Kalevalan
vanhemmiltani, jonka nostan aina esille näin 
Kalevalan päivänä.


Tänään olen saanut nauttia jo aamusta alkaen historian
havinasta niin kotona kuin työmaallakin! 





Kalevala perustuu Elias Lönnrotin kokoamiin kansanrunoihin. 

-Kalevalan alussa on luomismyytti, jonka
mukaan maailmamme syntyi sotkan munasta.
Kalevala kuvaa muun muassa Kalevalan ja
Pohjolan kansojen sekä siinä esiintyvien eri
päähenkilöiden välisiä kiistoja, kostoreissuja ja
kosiomatkoja sekä Sammon rakentamista
ja ryöstöä. Tapahtumat päättyvät kristinuskon
tuloon.-

"Minusta tuntuu", että me kävimme kouluaikoina paljon läpi 
Kalevalaa ja minulle jäi siitä "suuria" mielikuvia ja 
muistoja. Tai sitten mielikuvissani sen näin muistan, sillä olihan
tuo Kalevala niin vahvasti ja suurella tunteella esitetty ja
kuvitettu, että se jäi pienen tytön mieleen noinkin vahvana!

Empä siis yhtään ihmettele, että Kalevalalla on ollut suuri
merkitys suomalaisen kansallistunteen luojana. Ja onhan se  
vaikuttanut laajasti myös esimerkiksi taiteeseen sekä koruihin... 
ja taitaapa se vaikuttaa vielä edelleen ihmisien ajatteluun ja
mielikuviin meistä karuna Pohjolan kansana. 


Kalevala hymni, kantele:



Hyvää Kalevalanpäivää!!!
Ps. Me painamme tehdä remppatöitä...minä tulin äkkiä
päivittämään blogia, "poikien" hakiessa levyjä lattialle!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti